365 vinkkiä prosessijohtamisesta, osa 6:

Tyypilliset prosessijohtamisen sudenkuopat ja miten vältät ne prosessijohtamisen kehittämisen alkumetreillä

Tämä on Innotiimi-ICG:n blogisarja 365 tapaa edistää prosessijohtamista ja prosessiajattelua organisaatiossasi. Esitämme joka viikko seitsemän konkreettista keinoa prosessijohtamisen ääreltä.

Mikä on sinun keinosi jatkaa tätä listaa?

Tyypilliset prosessijohtamisen sudenkuopat ja miten vältät ne prosessijohtamisen kehittämisen alkumetreillä

Moni asia voi mennä pieleen ja menee pieleen, jos et ole tarkkana tai lähdet ”soitellen sotaan”. Alla seitsemän emämunausta ja vinkit niiden välttämiseksi.  

 1 Unohdat asiakkaat. Sinun kannattaa aina lähteä liikkeelle tutustumalla ja määrittämällä asiakkaiden prosessit ja miten teidän omatoimintaliittyy niihin.

2 Lähdet kuvaamaan ja määrittelemään prosesseja ilman kokonaisprosessiarkkitehtuuria perustuen linjaorganisaation olemassa oleviin toimintoihin. Määritä prosessikartta ydin- ja tukiprosesseineen sekä tarvittavat kuvausmuodot ja -alustat.

3 Motivaatiosi prosessijohtamiseen ja prosessien kuvaamiseen on pelkästään ISO-standardin sertifikaatin saaminen. Mietin itse ja oivalluta myös muut siihen, mitä hyötyjä prosessijohtamisesta ja prosessien määrittelystä sekä kuvaamisestä on organisaatiosi menestymiselle nyt ja keskipitkällä aikavälillä.

4 Käynnistät prosessien kehittämishankkeen pienellä porukalla, jossa vain kehittäjiä määrittelemässä, miten kaikkien muiden pitäisi jatkossa toimia. Muodosta kehitystiimit PAT-säännöllä, jolloin kehitystiimeissä on mukana päättäjiä, asiantuntijoita ja toteuttajia. Säästät verta ja hikeä implementoinnissa osallistamalla henkilöstöä ja sidosryhmiä vähän laajemmin prosessien määrittämiseen ja kuvaamiseen.

5 Sinulla ei ole johdon todellista ja täyttä tukea prosessijohtamisen kehittämiseen eikä prosessijohtamismallin laajaan implementointiin. Oivalluta johtoa siitä, miten prosessijohtamisella ja prosessien kehittämisellä saadaan aikaan parempia tuloksia . Sido johto mukaan kehittämiseen perustamalla prosessijohtamisen kehittämisen ohjausryhmä sekä määrittelemällä johdolle prosessiomistaja rooleja.

6 Oletat, että kaikki ihmiset organisaatiossasi hahmottavat ja oivaltavat prosessien toimintalogiikan karkeiden kaavioiden ja yleisluontoisten ppt-dia esitysten perusteella. Määritä prosessikuvausten käyttötarkoitukset ja niiden mukaiset kuvausmuodot. Iso osa ihmisiä hahmottaa kokonaisuuksia yksityiskohtien kautta. 

7 Pyrit määrittelemään prosessikuvauksiin aivan kaiken toiminnan. Keskity siihen, mikä asiakasarvon luonnissa kriittistä. Määrittele ja kuvaa vain arvonluonnin kannalta kriittinen toiminta. Ryyditä kuvauksia tarvittavilla työkulku ym. ohjeilla sekä työtä helpottavilla työkaluilla, jotka toimivat prosessikuvausten mukaisen toiminnan ja oppimisen tukena. 

Mitä keinoja sinulla on välttää prosessijohtamisen kehittämisen sudenkuoppia? 

Seuraavat askeleet 

Haluaisimme kuulla kokemuksiasi käytännön keinoista prosessijohtamisen ja prosessiajattelun kehittämiseksi. Lue myös aikaisemmat vinkit ja osallistu keskusteluun. Voit myös jakaa tätä sarjaa eteenpäin organisaatiossasi. Vuoden mittaisen blogisarjamme päätyttyä koostamme e-kirjan prosessijohtamisen kehittämisestä.