Ville Solja, liiketoiminnan kehitysjohtaja:

Meillä on kova halu uusiutua ja kasvaa. Sen tueksi halusimme luoda kulttuurin, jossa kuka tahansa voi tehdä uutta ja osallistua kasvuun. Meillä on paljon osaavia ja kokeneita ihmisiä töissä, joilla taatusti pyörii ajatuksissa loistavia ideoita ja konkreettisia aihioita. Tarvitsimme paikan ja systemaattisen prosessin, jossa niitä voi tuoda esille, käsitellä ja kehittää. Koimme, että meidän pitää vahvistaa toimintaa, jossa on mahdollista kokeilla villejäkin aihioita.

Ratkaisuna näimme sisäisen innovaatiokiihdyttämön. Sen toteuttaminen laadukkaasti ja uskottavasti edellytti ulkopuolista osaamista. ICG Innotiimi sparrasi ja haastoi ohjelmakokonaisuuden kokoamisessa, ja näin syntyi meidän tarpeisiimme mukautettu Kiilto Up -ohjelma.

Pilottiohjelma oli avoin kaikille kiiltolaisille Suomessa. Ainoana kriteerinä idealle oli tähtääminen kasvuun. Ideat olivatkin huikeita ja niitä tuli ihan laidasta laitaan: luonnonmukaisesta ihonhoitoinnovaatiosta remontteihin liittyvään alustatalouteen. Mukaan jatkokehitykseen valitsimme kuusi aihiota, joista kullakin oli oma kehittäjätiiminsä.

Kiilto Up on systemaattinen ja eteenpäinvievä toimintamalli, jossa vuorottelevat selkeä prosessi ja vapaa haudutteluaika. Intensiivisen bootcampin jälkeen etenimme kuuden viikon kehitysjaksolle, joka huipentui pitchaustilaisuuteen. Tilaisuudessa raati valitsi jatkoon potentiaalisimmat ideat seuraavalle kuuden viikon kehitysjaksolle. Viimeisellä kierroksella tuomaristo valitsi voittajan, jota lähdimme jatkokehittämään sisäisenä start upina. Muillekin lupaaville innovaatioille löytyi koti.

Matkan varrella tiimit saivat ICG Innotiimiltä arvokasta sparraus- ja vetoapua kehitystyöhön. Ulkopuolisena kumppanina he osasivat esittää hyviä kysymyksiä, haastaa ja kyseenalaistaa. Kiitosta ansaitsee myös prosessin hyvä hallussapito ja tarmokas eteenpäin kuljettaminen.

Kiilto Up oli meille tärkeä työkalu yhteisen innovaatiokulttuurin kehittämisessä. Se tarjosi meille arkityöstä irrottavan ja silmiä avaavan kokemuksen, ja oivalsimme kuinka jalostaa omia kehitysprosessejamme nopeammiksi ja ketterimmiksi. Ohjelma sai hyvin positiivista palautetta, ja sen vaikutukset ovat heijastuneet läpi organisaation. Hämmästyimme, kuinka nopeasti ideoita pystyy viemään eteenpäin.

Kiilto Up on järjestetty jo kolme kertaa, ja sitä on laajennettu siten, että Kiilto-perheen muissa maissa olevat yritykset voivat osallistua.

Kuvat ja video: Kiilto