Design Thinking on ketterä, lean-henkinen lähestymistapa kehitykseen, joka korostaa yhteiskehittämistä (co-creation), luovuutta ja kokeiluja. Yritysmaailmassa asiakaslähtöistä Design Thinking -toimintamallia hyödyntävät mm. Accenture, General Electric, IBM, McKinsey, Philips, Procter & Gamble, SAP.

Myös suomalaisyrityksissä on lupaavaa liikehdintää. Maaliyhtiö Tikkurila kiinnostui parantamaan kehitys- ja innovaatiotoiminnan tehokkuutta ja tuloksellisuutta, ja valitsi yhdeksi lähestymistavaksi Design Thinkingin. Tikkurilan tuotekehityksessä tutkijana ja innovaatiospesialistina toimiva Minna Ervasti kertoo, miten projekti aloitettiin ja otettiin vastaan.

”Tehtäväni on kehittää innovaatiotoimintaamme. Tämä koskee prosessien ja työkalujen lisäksi kokonaisvaltaista ajattelutapaa. Ajat ovat muuttuneet siitä, kun tuotekehitystä tehtiin teknologia edellä. Haluamme toimia entistä asiakaslähtöisemmin, ja tähän tarvitsimme uudenlaisen toimintatavan.

Osallistuin Innotiimi-ICG:n yhden päivän mittaiseen Design Thinking -valmennukseen, josta hain vinkkejä omaan toimintaani. Uuden tiedon jano on valtava, seuraan LinkedInin Design Thinking -verkostossa esimerkkejä ja muiden kokemuksia implementaatiosta.

Aloitimme Design Thinkingin käyttöönoton viime vuonna muutamassa pilottiprojektissa, joissa kokeilimme erilaisten työkalujen sopivuutta meille. Testasimme esimerkiksi onko tuoteideallamme potentiaalia ja mihin suuntaan sitä tulisi kehittää. Samalla suunnittelen koko ajan sitä, miten edistäisin toimintamallia koko yrityksessä.

Olemme vasta alkutaipaleella, mutta moni asia on jo loksahtanut paikoilleen. Ajattelumalliin lukeutuva agile-työtapa toiminnan tehostamiseksi sopii meille: voimme etsiä suuntaa nopeilla prototyypeillä ennen isojen päätösten tekemistä.

Vaikka Design Thinkingilla on vankka teoriatausta, sitä kannattaa lähestyä käytännönläheisesti. Luonnollisesti kaikki janoavat perusteluja, esimerkkicaseja ja vinkkejä siitä, miten ajatusta voi viedä omalta osaltaan eteenpäin. Ei riitä, että innovaatiospesialisti innostuu, ajatus pitää myydä koko organisaatiolle.

Design Thinking on vienyt meidät uuden äärelle. Malli on otettu piloteissa kivasti vastaan, ja uskon että tästä tulee vielä meidän innovaatiotoimintamme sydän. Nautin siitä, että saan raivata tietä sisäiselle muutokselle, askel askeleelta ajatus kirkastuu. Toivottavasti Design Thinking on pian osa jatkuvaa työtapaamme.”