Koko orkki_berufe

365 vinkkiä prosessijohtamisesta, osa 1

Tämä on Innotiimi-ICG:n blogisarja 365 tapaa edistää prosessijohtamista ja prosessiajattelua organisaatiossasi.  Esitämme joka viikko seitsemän konkreettista keinoa prosessijohtamisen ääreltä.

Mikä on sinun keinosi jatkaa tätä listaa?

Miten selvittää kannattaako organisaatiossani panostaa prosessijohtamiseen?

1 Katso tuloksia, onko niissä parantamisen varaa tai trendi on laskeva?

2 Arvioi mihin ihmiset käyttävät aikansa. Onko kaikilla kiire tai aika menee ”hässäköiden” selvittämiseen?

3 Selvitä, tuleeko merkittävissä määrin asiakasvalituksia, palautuksia, useampaan kertaan toimittamista tai korvattavia reklamaatioita?

4 Näyttääkö siltä, että ongelmista, häriöistä ja poikkemista ei juuri opita ja ne toistuvat aina vain uudestaan?

5 Henkilöstökyselyn tulos on masentavaa luettavaa. Työviihtyvyys ja henki voisivat olla parempia. Ihmiset eivät koe tekevänsä merkityksellistä työtä. Sairauspoissaoloja on aivan liian paljon.

6 Kun tarkastelet organisaation toimintaa asiakkaan näkökulmasta, niin asiakasarvon ja -hyödyn tuottaminen ei näyttäisi olevan toiminnoissa ihan keskiössä.

7 Kun tarkastelet johtamista ja johtamisjärjestelmää niin asiakasrajapinnassa toimivien työn sujuvuuden tukeminen ei ole johtamisen perustehtävissä tai toiminta on siiloutunutta.

Jos vastaat kyllä yhteen tai useampaan kohtaan, niin todennäköisesesti juurisyyt löytyvät huonosti toimivista prosesseista ja puutteista prosessijohtamisessa. 

Seuraavat askeleet 

Haluaisimme kuulla kokemuksiasi käytännön keinoista prosessijohtamisen ja prosessiajattelun kehittämiseksi. Lue myös aikaisemmat vinkit ja osallistu keskusteluun. Voit myös jakaa tätä sarjaa eteenpäin organisaatiossasi. Vuoden mittaisen blogisarjamme päätyttyä koostamme e-kirjan prosessijohtamisen kehittämisestä.  

Ota yhteyttä!